31.8.2023

Kantri ja USA:n jakolinjat


 Mies, punainen parta ja akustinen kitara. Taustalla näkyy metsää. Hän laulaa Washingtonin rikkaista miehistä, eliitistä, joka potkii tavallista ihmistä päähän. Ääni on koskettava ja vakaumuksellinen, laulajaa on helppo ymmärtää. Tämän nousevan kantrihitin ympärillä käydyssä keskustelussa tiivistyy se, mikä Yhdysvaltoja jakaa ja hajottaa.

Laulaja Oliver Anthonyn itse, ilman levytyssopimusta julkaisema kappale Rich Men North of Richmond on noussut viime viikkoina yllättäen musiikin suoratoistopalveluissa kuunnelluimpien kappaleiden listoille. Sympaattisen lauluntekijän ympärillä on sittemmin kohistu ja arveltu levytyssopimuksen olevan vain ajan kysymys – ja hajaannuttu leireihin niin, että laulun ylipolitisoituminen on vaivannut laulajaa itseensäkin.

Liberaalimedia ja vasemmisto ovat lytänneet hyvin pitkälti laulajan. Erityisesti sanoituksista kohta, josta on luettavissa oman vastuun perään kuuluttamista ("But God if you're five foot three/And you're three hundred pounds/Taxes ought not to pay/For your bags of fudge rounds") ja sosiaaliturvan väärinkäytön hienovaraista kritiikkiä, on saanut kirjoittelijat takajaloilleen.

Konservatiivit ja oikeisto taas yrittävät sekä omia Anthonyn että pilkata vasemmistoa ja liberaalia valtaeliittiä. Anthony on työväenluokkainen, maaseudulla asuva mies, joka laulaa köyhyydestä ja alkoholismista, joita on itsekin kokenut. Siksi onkin niin merkillistä, että vasemmisto on kiiruhtanut hänet lyttäämään. Mistä tämä kertoo?

Erityisesti Yhdysvaltojen kohdalla on puhuttu voimakkaasta yhteiskunnan polarisoitumisesta, jakautumisesta vastakkaisiin leireihin ja ääripäihin. Kaksipuoluejärjestelmä USA:ssa, kuten myös Britanniassa, korostaa vastakkainasettelua. Keskilinjalla, tutkailemalla poliittisessa toiminnassa harmaan sävyjä ja yhdistäviä tekijöitä, on vaikeaa erottautua ja tulla valituksi. Samanmielisten kuplaa ruokkiva ja korostava sosiaalinen media kärjistää vastakkainasettelua ja poteroitumista entisestään. Sekä demokraattien että republikaanien leireissä on maltillisia sillanrakentajia, mutta he eivät julkisessa myllerryksessä juurikaan näy ja pääse ääneen.

Kantrimusiikkiin suhtautuminen on oivallinen tiivistetty ajankuva. Suhtautumisessa tähän musiikkilajiin tuntuvat vaikuttavan samantyyppiset jakolinjat Suomessakin. Kun minä, korkeasti koulutettu suomalainen mies, kerron pitäväni kantrista, on vastaanotto usein varauksellinen. Mielikuvat punaniskoista ja oluenjuonnista heräävät. Oluenjuonnistakin toki lauletaan, mutta lauluissa on monesti vilpittömyyttä ja hyvien asioiden arvostusta, joka puhuttelee minua, vaikken esimerkiksi suuri autoilun tai oluen ystävä olekaan.

En myöskään ole maaseudun ihminen. Tuntuu kuitenkin, että räiskyvissä Internet-keskusteluissa Oliver Anthonysta korostuu maaseutuväestön toiseus. Anthony ei ole korkeastikoulutettu kaupunkilainen, liberaalin eliitin äänestäjäkuntaan välttämättä kuuluva. Tai niin ainakin ennakkoluulojen perusteella oletetaan automaattisesti. Ongelma on, että kun häntä ja hänenlaisiaan moititaan ja vieroksutaan, korostetaan jakolinjoja maaseutu- ja kaupunkiväestön välillä. Sama näkyy suomalaisessakin julkisessa keskustelussa, mikä puolestaan joltain osin liittynee perussuomalaisten nousuun. Leirit eivät puhuttele ja kuuntele toisiaan.

Niin ikään parrakas, tenoriäänellä laulava kantriartisti Luke Combs on joutunut julkisuudessa kulttuurisodan etulinjaan. Parrasta ja lippahatuistaan tunnettu Combs julkaisi hiljattain oman versionsa kappaleesta Fast Car, joka on alun perin afroamerikkalaisen Tracy Chapmanin vuosikymmeniä sitten tekemä. Kappaleesta tuli hitti, mitä seurasi kohu. Liberaalimedia moitti Combsia siitä, että tämä oli tehnyt menestyksekkääksi kappaleen, joka oli alun perin mustan artistin. Kriitikot toivat esille, että alkuperäinen artisti Chapman ei olisi voinut nousta kantrilistojen kärkeen. Vastapuoli esitti, että Combs taas ei voisi menestyä mustien suosimissa musiikkityyleissä.

Mitä olivat artistit Combs ja Chapman itse mieltä? Combs kertoi, että muisti kappaleen lapsuudestaan. Hän oli lapsena kuunnellut sitä isänsä kanssa kasetilta ja aina pitänyt kappaleesta. Niinpä hän, laulaja ja lauluntekijä kun on, tahtoi tehdä biisistä oman versionsa. Alkuperäinen artisti taas iloitsi Combsin menestyksestä.

Näistä esimerkeistä huomaa, että yhdysvaltalaisessa kulttuurissa on syviä jakolinjoja, joiden taustalla on monia ilmiöitä ja pitkää historiaa, kokemuksia ja epäoikeudenmukaisuutta. Tulevaisuuden kannalta huolestuttavinta on, etteivät osapuolet löydä tai edes yritä löytää toisiaan. Siksi kappaleitakin tulkitaan ensisijaisesti omaa narratiivia maailmasta tukevalla tavalla. Näin on siitä huolimatta, että esimerkiksi vasemmisto voisi Oliver Anthonyn kohdalla keskustella, mitä tehdä maaseudulla olevan köyhyyden helpottamiseksi.

Osa polarisaatiosta selittyy sillä, että toiseuttaminen ja omaan samanmielisten kuplaan ajautuminen on helpompaa kuin koskaan. Sosiaalisen median sovellukset helposti korostavat oman kuplan ja äärimielipiteiden piirissä olemista. Ilmiötä kuvataan kaninkoloon (eng. ’rabbit hole’) putoamiseksi. Kun eri puolet politiikassa ja kulttuurisodassa eivät kohtaa toisiaan, on demokratia vaarassa. Toimiva yhteisö tarvitsee vuoropuhelua, argumentaatiota ja toisten kuuntelemista. Ilman vuoropuhelua ei voida tehdä kompromisseja, jotka ovat useimmiten välttämättömiä eteenpäin pääsemiseksi.

Kuitenkin esimerkiksi Yhdysvalloissa äärimmäiset keskustelijat vaikuttavan olevan omissa kaninkoloissaan syvemmällä kuin koskaan. Nimensä X:ksi muuttaneesta Twitteristä on esitetty pohdintoja, onko Twitterin aikanaan muodostama eräänlainen globaali keskusteluareena hajonnut. Yhtiön ympärillä on ainakin riittänyt kohuja miljardööri Elon Muskin ostettua sen itselleen.

Yritykset suitsia keskustelua Twitterissä ovat joka tapauksessa johtanut siihen, että yhteisen sävelen löytämisen sijasta onkin äärimmäisin aines ajautunut omille keskustelualustoilleen. X:n (Twitter) kaltaisia palveluita on useita tätä nykyä. Yhdysvaltain entisen presidentin Donald Trumpin perustama Truth Social on yksi näistä. Pikainenkin vilkaisu alustalle osoittaa sen olevan Trumpin kannatuksesta tutun MAGA-väen (’Make America Great Again’, suom. ’Tehdään Amerikasta suuri jälleen’) areena. Alustalla pyörii Trumpin kannattajista äärimmäisin aines. Siellä uskotaan yhä, että Trump olisi voittanut vuoden 2020 presidentinvaalit. Ja ei puhettakaan, että ilmastonmuutos olisi muuta kuin salajuoni.

Internetin tarjoamat mahdollisuudet samanmielisten kupliin korostavat ääri-ilmiöitä. Silloin jää vuoropuhelu toisten ja eri tavalla ajattelevien kanssa. Usein unohtuu myös, että vaikka emme voi olla toisten kanssa kaikesta samaa mieltä, voi toisessa silti olla jotain hyvää. Kuten kantrimusiikissa, vaikka sitä laulaisi valkoinen mies Yhdysvaltain maaseudulta. Lopetetaan Anthonyn kappaleen sanoihin:

"Well, I've been selling my soul
Working all day
Overtime hours
For bullshit pay

So I can sit out here
And waste my life away
Drag back home
And drown my troubles away

It's a damn shame
What the world's gotten to
For people like me
And people like you
Wish I could just wake up
And it not be true
But it is
Oh, it is
"

(Pikainen suomennokseni: )
No, olen myynyt sieluani
Työskennellyt koko päivän
Ylityötunteja
Paskapalkasta

Jotta voin istuskella täällä
Hukkaamassa elämääni
Raahautua takaisin kotiin
Ja hukuttaa murheeni pois

On pirun sääli
Mihin maailma on mennyt
Kaltaisilleni ihmisille
Ja kaltaisillesi ihmisille
Toivon että voisin vain herätä
Ja että se ei olisi totta
Mutta se on [totta]
Oi, se on.